Betalen
Uw zorgrekening
Uw tandartsrekening is opgebouwd uit de verschillende behandelingen die de tandarts of mondhygiënist tijdens uw bezoek heeft uitgevoerd. Die behandelingen noemen we prestaties. Op de rekening staat elke prestatie omschreven met een code.
Bekijk een uitleg over de behandelingen op uw rekening (pdf, 1.1MB)
U krijgt uw rekening van Infomedics
We besteden graag al onze aandacht aan het verlenen van de beste zorg. Daarom werken we samen met Infomedics . U krijgt onze rekeningen via Infomedics en u betaalt ze ook aan Infomedics. Ook voor alle vragen over het betalen van uw rekening kunt u bij Infomedics terecht. Zo hebben wij meer tijd voor u.
Digitale rekening
Als u klant wordt, vragen we om uw mobiele telefoonnummer en e-mailadres. Met deze gegevens kan Infomedics uw rekening digitaal sturen. Vraag bij de balie hoe u de rekening gaat ontvangen en of u uw inbox in de gaten moet houden! In de e-mail van Infomedics staat een link naar uw persoonlijke betaalpagina. Daar kunt u de rekening betalen met iDEAL en downloaden, na controle van uw mobiele telefoonnummer.
Vergoeding van uw zorgverzekeraar
In de meeste gevallen checkt Infomedics of uw zorgverzekeraar (een gedeelte van) uw behandeling(en) vergoedt. Het bedrag dat overblijft betaalt u aan Infomedics. U ziet dit duidelijk terug op de rekening. Hebt u vragen over de hoogte van de vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Staat er geen vergoeding op de rekening? Betaal dan het hele bedrag aan Infomedics en kijk of u de rekening kunt declareren bij uw zorgverzekeraar.
Regel uw zorgkosten online
Op de website van Infomedics kunt u makkelijk uw rekening bekijken en betalen. Als betalen niet goed uitkomt, kunt u ook uitstel van betaling of een betalingsregeling aanvragen.
Status van uw betaling controleren
Klik op de link in de e-mail van Infomedics of ga naar Infomedics. Vul daar het 14-cijferig betalingskenmerk in dat op uw rekening staat. Als uw rekening nog niet (helemaal) betaald is, dan wordt u doorgestuurd naar de betaalpagina van uw rekening. Daar kunt u direct betalen via iDEAL. U kunt de betaalstatus van uw rekening ook opvragen bij digitale assistent Ella.
Rekening bekijken en downloaden
Om uw privacy te beschermen, ziet u op de betaalpagina van uw rekening alleen het bedrag van de rekening. En wanneer de rekening betaald moet worden. Als u de rekening wilt bekijken of downloaden, dan stuurt Infomedics een code naar uw mobiele nummer. Met die code kunt u de pdf van uw rekening openen en, als u dat wilt, opslaan.
Betalingsregeling of uitstel aanvragen
U hebt 30 dagen om de rekening van Infomedics te betalen. Lukt het niet om op tijd te betalen? Voorkom dan een herinnering en vraag uitstel of een betalingsregeling aan. U regelt het op de betaalpagina van uw rekening of via digitale assistent Ella.
Hulp nodig?
Hebt u een vraag of hebt u hulp nodig? Bekijk dan de veelgestelde vragen op www.infomedics.nl of stel uw vraag 24/7 aan digitale assistent Ella. Tijdens kantoortijden kunt u ook altijd contact opnemen met de Servicedesk van Infomedics op telefoonnummer 036 – 20 31 900 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur).
Wat gebeurt er met uw gegevens?
Om rekeningen snel en correct te kunnen verwerken, delen wij uw gegevens met Infomedics. Uiteraard voldoen zij aan alle geldende wetten en regels rondom privacybescherming. En doen ze er alles aan om uw gegevens maximaal te beveiligen. Informatie over hoe Infomedics omgaat met de bescherming van privacygevoelige informatie vindt u op www.infomedics.nl/privacy.
Betaalvoorwaarden
In opdracht van uw zorgaanbieder versturen en incasseren wij rekeningen voor de zorg die u heeft ontvangen.
- Uw zorgaanbieder bepaalt of wij de rekening eerst mogen declareren bij uw zorgverzekeraar. Als uw zorgverzekeraar de rekening niet (volledig) vergoedt, dan sturen wij u een rekening.
- Als de zorgverzekeraar een deel van de behandeling vergoedt, staat dat altijd op de rekening. Als wij uw rekening niet bij uw zorgverzekeraar hebben gedeclareerd, sturen we u een rekening voor het hele bedrag.
- Uw zorgaanbieder bepaalt ook of wij de rekening op papier of beveiligd per e-mail naar u sturen. U kunt bij uw zorgaanbieder aangeven wat uw voorkeur heeft.
- De betaaltermijn voor de rekening is 30 dagen. Als u de rekening niet voor deze vervaldatum heeft betaald, dan bent u in verzuim zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling is vereist.
- Het kan natuurlijk gebeuren dat u vergeten bent de rekening binnen 30 dagen te betalen. Geen probleem. U ontvangt van ons een eerste aanmaning. Deze aanmaning noemen wij ook wel een WIK-brief, omdat de brief is opgesteld in overeenstemming met artikel 6:96 lid 6 BW. In deze brief vragen wij u om de rekening te betalen binnen 15 dagen na ontvangst. Wij leggen u dan ook uit dat als wij de betaling niet binnen deze termijn hebben ontvangen, u vanaf dat moment wettelijke rente (op grond van art. 6:119 BW) en buitengerechtelijke incassokosten (op grond van art. 6:96 lid 2 sub c BW) aan ons verschuldigd bent.
- Betaalt u de rekening niet nadat de betaaltermijn van de eerste aanmaning is verstreken, dan ontvangt u van ons een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 10 dagen. U dient binnen deze betaaltermijn het openstaande bedrag van uw rekening, de wettelijke rente over het openstaande bedrag en de buitengerechtelijke incassokosten te betalen. Uit coulance beperken wij bij de tweede aanmaning éénmalig de incassokosten tot € 31,50. Na deze termijn van 10 dagen zullen wij de incassokosten herberekenen volgens het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten (de zogenaamde BIK-staffel).
- De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten wordt vastgesteld volgens de BIK-staffel. Deze kosten zijn afhankelijk van de hoogte van het openstaande bedrag van uw rekening. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen maximaal 15% van het openstaande bedrag van de rekening met een minimum van € 40,00. De BIK-staffel kunt u raadplegen via www.wetten.nl onder Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. De wettelijke rente wordt (half)jaarlijks vastgesteld bij Algemene Maatregel van Bestuur en wordt gepubliceerd in het Staatsblad. De hoogte van de actuele wettelijke rente kunt u vinden op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-wettelijke-rente.
- Betaalt u uw rekening maar gedeeltelijk? Dan mogen wij op grond van artikel 6:44 BW uw betaling eerst in mindering brengen op de buitengerechtelijke incassokosten, vervolgens op de in rekening gebrachte wettelijke rente en tenslotte op het oorspronkelijke openstaande bedrag van uw rekening.
- Betaalt u uw rekening niet (volledig) nadat de betaaltermijn uit de tweede aanmaning is verstreken? Dan neemt het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB) de inning van de rekening, de buitengerechtelijke incassokosten en de wettelijke rente van ons over. Mocht u niet volledig betalen aan het CMIB, dan wordt door Infomedics een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. De gerechtsdeurwaarder start een procedure bij de rechter.
- Op de website van de Nederlands Zorgautoriteit (www.nza.nl) kunt u informatie terugvinden over de gehanteerde maximumtarieven en/of codes op uw rekening. Voor sommige zorgsectoren – zoals de paramedische zorg en het grootste deel van de medisch specialistische zorg – gelden vrije tarieven. Gelden er voor de aan u geleverde zorg vrije tarieven, dan verwijzen wij u voor informatie naar (de website van) uw zorgaanbieder.